Flere vil ha pakker levert hjem

18/10  /  AKtuelt

Nordmenn handler på nett som aldri tidligere og de aller fleste av oss foretrekker å få varene levert på døren.  

Amazon.com, Nelly.com, Komplett.no; nettbutikkene har blitt like kjente for oss, som de tradisjonelle butikkene en gang var. Og like selvfølgelig som vi før ruslet innom Zara og Platekompaniet en lørdag formiddag, eller svippet innom Vita på vei hjem fra jobb, surfer vi nå innom de samme butikkene fra sofakroken. Bare i 2018 vokste netthandelen i Norge med 14 prosent, ifølge SSB.

 

Lettere netthandel og levering

Samtidig har folks forventninger til netthandel endret seg. Ettersom kjøpsprosessen har blitt raskere og enklere, forventer vi at også leveringen skal være det. Mens man tidligere hentet pakker på posthuset, på nærmeste kiosk eller butikk, viseren undersøkelse gjennomført av Sentio Research nå at 60 prosent av oss foretrekker å få varene levert helt hjem.

 

Hjemlevering av nettpakker

For distribusjonsselskapene betyr det flere pakker å levere på vegne av nettbutikkene.

Amedia Distribusjon og HeltHjem-tjenesten, leverer 1,2 millioner produkter på dørmatter, i postkasser, garasjer og oppganger hver eneste natt.

-Vi merker helt klart en økning i antallet pakker og vi er godt rustet for å levere dem raskt og trygt over hele landet, sier salgssjef i Amedia Distribusjon, Kenneth Haaland.

Netthandel med levering i helgene

–Det er viktig at vi hjelper våre kunder, som ofte er nettbutikker og bedrifter, til å møte de økte forventningene hos sine kunder. Folk som handler på nett forventer å få ting raskt og i god stand. Vår store styrke i Amedia Distribusjon er at vi er den eneste distributøren som leverer pakker, varer, magasiner og aviser før frokost, hver eneste morgen. Vi leverer til og med i helgene, sier Haaland.

 

Mer netthandel, flere pakker

Ingenting tyder på at nordmenns nett-shopping vil avta med det første. Snarere tvertimot. Ifølge markedskjennere vil det åpne seg stadig nye muligheter for å gjøre enkle, raske kjøp på mobilen og via sosiale medier.

-Vi følger markedstrendene nøye og jobber hele tiden med hvordan vi, som et moderne logistikkselskap kan møte den nye tiden, sier Haaland.

Les også